Всяка пета кола – без застраховка "Гражданска отговорност"
Всяка пета кола, която се движи по родните пътища, е без застраховка „Гражданска отговорност", а обхватът на застраховката е намалял застрашително до 82%, алармираха от Комисията за финансов надзор. Последните данни за обхвата бяха от края на миналата година, когато по неокончателни изчисления на Информационния център към Гаранционния фонд и на КАТ-Пътна полиция, обхватът бе близо 94%. Това означава срив с 12% само за първите 4 месеца на 2008 г. Обхватът на застраховката е от изключителна важност за България, защото именно той бе едно от условията на Европа страната ни да се присъедини към Многостранното гаранционно споразумение. Припомняме, че от 1 август м.г. моторните превозни средства с българска регистрация, излизащи в страни от Европейското икономическо пространство (ЕИП), вече не подлежат на проверка по границите за наличие на сертификата „Зелена карта". Решението за отпадането на контрола бе предшествано от присъединяването на България към Многостранното гаранционно споразумение, което имат помежду си националните застрахователи (бюрата "Зелена карта") на държавите членки на ЕИП и асоциираните страни (Андора, Хърватия, Исландия, Норвегия и Швейцария). В процеса на подписването на споразумението България трябваше да докаже висок процент на застрахованите автомобили и стабилен финансов капацитет на Гаранционния фонд.
Всъщност, дали колите наистина са незастраховани, или застрахователите са небрежни към отчетите си до КФН, засега не е много ясно. Надзорът това се и чуди – хората ли са криви, или застрахователите.
Ако 1/5 от шофьорите са сгазили лука, това е добра мотивация за КАТ да обяви поредната хайка. Освен това, ако водачите наистина нямат полици и карат по пътищата на страната и в чужбина, има опасност Гаранционният фонд, който плаща обезщетенията, да „светне" от плащания, а това веднага ще сработи механизмът за вдигане на вноските към фонда, а оттам и на цената на застраховката.
Другият въпрос – за лошата отчетност в бранша, вече втръсна на всички. Още през декември миналата година от КФН изплакаха, че застрахователите „вятър ги вее на бял кон" - не дават точни данни колко полици имат, но и не се трогват особено от глобите за това. Заради ситуацията, извинително определена като „кампаниен характер на застраховката", Кодексът за застраховането отпуска 45-дневен „гратисен" период на компаниите да отчетат всяка нова сключена от тях полица. Това по прости сметки означаваше, че данните за сключените в края на годината застраховки трябваше да постъпват в Надзора почти до края на февруари 2008 г., а окончателна информация за броя на действащите към края на 2007 г. застраховки трябваше да е готова към края на март. Вече е почти краят на април, а информация няма. Вместо това, топ-надзорникът на застрахователите Ралица Агайн обяви, че не е ясно дали регистрираният от началото на годината обхват на застраховката отговаря на реалната ситуация! Нарочна проверка на Надзора, проведена в рамките само на един ден, е установила, че
12 компании са забавили отчитането на застрахователните полици. Наложените наказания възлизат общо на 600 хиляди лева.
Не е лошо обаче да се замислим дали все пак обхватът не пада и ако е така, как точно можем да го отнесем от Европа.
Според Таня Чонкова, генерален секретар на Националното бюро на българските автомобилни застрахователи (НББАЗ), ако данните за обхвата се потвърдят,
най-вероятната реакция от Европа ще е искане за увеличаване финансовия капацитет на Гаранционния фонд.
Защото именно ГФ плаща обезщетения за ПТП-та, причинени от автомобили без задължителната застраховка. Това от своя страна ще провокира приемането на нов, по-висок размер на вноската по задължителната застраховка „Гражданска отговорност" на автомобилистите. Другата вероятна
последица от падането на обхвата може да бъде засилването на проверките за български автомобили по границите на ЕС,
прогнозира още Чонкова.
До момента Европа не познава такъв прецедент с падане на обхват. От началото на годината вече са изпратени няколко запитвания до България дали все още поддържаме минимално изискуемия обхват от 90% застраховани автомобили, научи insurance.bg. Ако се потвърди, че наистина колите ни карат по пътищата на страната и Европа без застраховки, нищо чудно опасността от санкции и връщането на граничния контрол да се окажат лоша реалност, предупреждават застрахователи.
Според изпълнителния директор и председател на УС на Гаранционния фонд Борислав Михайлов най-вероятната причина за падането на обхвата е, че голяма част от разсрочените полици не са подновени. "Управителния съвет на фонда отдавна е обявил искането си да отпадне възможността за разсрочено плащане на полиците", посочи още Михайлов. От ГФ обаче не са оптимисти, че към настоящия момент предложението им ще бъде чуто, предвид актуалните проблеми в държавата. Михайлов обаче посочи, че няма място за паника, защото фондът е финансово стабилен: "От една страна имаме презастрахователен договор, а от друга финансовият капацитет на фонда е добър.
Към 31 март в ГФ има 33,753 млн.лв.".
Няма застрахователи-длъжници. Припомняме, в края на миналата година Комисията за финансов надзор намали вноската към Гаранционния фонд на застрахователите, предлагащи задължителна застраховка „Гражданска отговорност" на автомобилистите, от 10 лв. на 8,50 лв. за всяко моторно превозно средство. Предложението за размера на вноската бе определено при прогнозен брой застраховани МПС за 2008 г. от 2 500 000 бр. (при разсрочено плащане на полицата, вноската се събира с първата вноска на премията). Вноската на застрахователите, предлагащи задължителната застраховка „Злополука" на пътниците, остана 0,15 лв. за всяко място без мястото на водача. Решението на Надзора за размера на вноските на застрахователите към Гаранционния фонд през 2007 г. бе взето през 2006 г. Борислав Михайлов, съобщи, че информационната система между различните институции – КАТ, ГФ, КФН работи, като това, което се очаква да бъде направено в близко време, е подаване на данни от КАТ в Информационния център на фонда и за броя и вида на ПТП-та.
Вестта за падналия обхват обхожда от седмица и застрахователи, и държавни служители. Естествено, каквото и да се говори, увеличеният брой незастраховани коли може да ни докара проблем. Въпросът е колко сериозен и продължителен ще е той.
Ралица Агайн, зам.-председател на КФН, ръководещ управление „Застрахователен надзор"
Госпожо Агайн, какъв е реалният обхват на застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите в момента?
Обезпокоителен е фактът, че от началото на годината обхватът на застраховката е намалял до 82%. Според тези данни близо 1/5 от автомобилите нямат застраховка „Гражданска отговорност".
На какво се дължи този спад и какви мерки ще бъдат предприети от страна на надзора ?
Вероятна причина е, че дружествата не подават своевременно справки за сключените полици към информационната система на ГФ. В тази връзка сме предприели сериозни мерки – извършени са проверки и предстои да наложим имуществени санкции на застрахователите, които се бавят с предоставянето на данните.
Искам да подчертая, че е изключително важно да разполагаме с точни резултати за действителния дял на застрахованите, за да установим дали регистрираният обхват на застраховката от 82% отговаря на реалната ситуация. Ако това е така, следва да се предприемат по-категорични мерки срещу собствениците и водачите на автомобили, които не изпълняват изискванията. Още повече, при липса на застраховка "Гражданска отговорност" обезщетенията се изплащат от Гаранционния фонд, и ако високият процент на незастраховани автомобили е реален, то фондът ще бъде натоварен със значителни плащания, което неминуемо ще оскъпи полицата за добросъвестните водачи.
Глобата от 20 лв. за неотчетена полица по «Гражданска отговорност» достатъчно ефективна мярка ли е?
Предвидената в закона имуществена санкция от 20 лв. се налага за за всяка неотчетена навреме полица. При извършени от нас проверки е установено, че в отделни случаи не е подавана информация за хиляди сключени полици, което води до значителен размер на глобите. Надявам се тези санкции да бъдат достатъчно респектиращи, за да заработи качествено създадената информационна система като в нея се навременно се подават верни данни за сключените застраховки. Без качествени данни в информационната система трудно могат да се предприемат ефективни мерки спрямо собствениците и водачите на незастраховани автомобили, така че първата стъпка за преодоляването на проблема с незастрахованите автомобили преминава задължително чрез стрикно спазване на изискванията от страна на застрахователите.
Източник: Insurance.bg
Коментари:
- Булстрад създава НОВА Инс след сделката с ОББ
- "Моите финанси": След бурята - кога и как се подават заявки за застрахователни обезщетения
- ЗК „Лев Инс” АД предлага сигурност от ново поколение
- КЗК глоби ПОД "Алианц България" за нелоялна конкуренция
- Прогнозите за 2014 г: Оптимизмът при животозастраховането расте
- "Еврохолд" купи бизнеса на застрахователя QBE в България и Румъния
- Първи стъпки като застрахователи
- Застраховател на годината е „ДЗИ-ОБЩО ЗАСТРАХОВАНЕ” ЕАД
- ДЗИ пуска първият 3D рекламен клип, заснет изцяло у нас
- ДЗИ стартира Великденска кампания с атрактивни промоционални условия, отстъпки и нови продукти
- ДЗИ с нова визуална идентичност
- Кредит „Експресо” със специална промоция до края на декември и бонус нова кредитна карта от Societe Generale Експресбанк
- Гласуваме онлайн за „Застраховател на годината”
- Влизат в сила глобите за застрахователни стикери на колите
- Средната цена на "Гражданска отговорност" стана 220 лева
- Застрахователите увеличават печалбите си при спад на приходите
- Държавата обезсмисля застраховането
- Предстоящото снеготопене уплаши застрахователите
- Fibank предлага нов ипотечен кредит „Жилище в сегашно време”
- "Алианц Живот", ДЗИ и "Армеец" за застрахователи на годината
- "Уника" ще определя тарифите по застраховка "Каско" по региони