Българското общо застраховане продължава да е на колела и няма изгледи скоро да стъпи на твърда почва. Доказват го и резултатите за полугодието. Брутният премиен приход в общото застраховане е 689,931 млн. лв., от тях близо 40 на сто (36,6%) идват от доброволната автомобилна застраховка „Автокаско”. Заедно със задължителната „Гражданска отговорност, свързана с притежаването и използването на МПС” (34,1%), моторното застраховане генерира общо към 71% от брутния премиен приход, реализиран в сектора (срещу 74,9% за първото тримесечие и 71,6 на сто за 2009 г.).
Това би трябвало да значи, че продуктът моторно застраховане като цяло е изключително печеливш, защото кое търговско дружество работи на загуба. Да видим какво показват цифрите.
Според статистиката на КФН възникналите претенции по общо застраховане са в размер на 382,124 млн. лв., като нарастват с 6,2 % на годишна база. 83% от всички платени претенции идват от моторното застраховане (срещу 87,1% за първото тримесечие и 87,3 на сто за 2009 г.).
Общият премиен приход по застраховката Автокаско на МПС е 251, 862 млн.лв. Платените за полугодието обезщетения са над 50 на сто от приходите – 167, 863 млн. лв.
В личната класация на отличниците по бруто-премии влизат:
1. Бул инс – 41,681 млн. лв.
2. Армеец – 41,030 млн.лв.
3. Булстрад Виена Иншурънс Груп – 36,478 млн. лв.
4. ДЗИ - Общо застраховане – 36, 441 млн.лв.
5. Алианц България – 24,708 млн.лв.
6. Уника – 13, 889 млн.лв.
7. Евро инс – 13, 874 млн.лв.
8. Лев Инс – 13, 855 млн.лв.
При платените обезщетения първите са пак тези компании, но в различна класация:
1. Булстрад Виена Иншурънс Груп – 29,499 млн.лв.
2. ДЗИ - Общо застраховане – 24,391 млн.лв.
3. Бул инс – 22, 980 млв.лв.
4. Армеец – 21, 395 млн.лв.
5. Алианц България – 17,364 млн.лв.
6. Лев Инс – 12, 139 млн.лв.
7. Уника – 11, 086 млн.лв.
8. Евро инс – 8, 122 млн.лв.
От цифрите излиза, че дружествата плащат обезщетения, които са средно 68% от прихода по застраховката. При някои компаниите този процент стига до 87 на сто.
Проблемите с каското растат лавинообразно, коментират от компаниите.
Според актуалните данни за продадените нови коли у нас, за 2009 година са изтъргувани толкова автомобили, колкото за 2004 година. За периода от началото на 2010-та до месец юли в страната са продадени 10 710 нови коли, което е дори под нивото от 2004 година, когато са били закупени 12 618 броя.
Броят на моторните превозни средства в България е към 3 милиона. От тях всяка четвърта кола е ветеран – над 20 години. Право пропороционално с остаряването на автопарка, растат и проблемите на застрахователите. Разходка из автокъщите в момента показва, че в техническо отношение нивото на повечето коли от ниския, пък и средния клас е отчайващо ниско. Повечето шефове на дружества се оплакват от поскъпване на авточастите и автосевизните услуги. Не на последно място, ожесточената конкуренция между компаниите кара мениджърите да предприемат не съвсем здравословни във финансово отношение коригирания на тарифните числа. Така битката за всеки клиент става доста опасна за дълголетието на компаниите, ако продължат да правят бизнес по същия начин, както и досега. Нищо обаче не подсказва обратното.
При „Гражданската отговорност“ ситуацията е идентична – записаният премиен приход за полугодието е 235,090 млн.лв., а платените обезщетения – наполовина на премиите: 117,642 млн. лв. При тази застраховка положението е по-сложно заради това, че записани премии не означава събрани заради разсроченото плащане на премията, а и защото продуктът е от типа „опашати“ застраховки, с 5-годишна давност.
Данните за шестмесечието показват следните лични резултати:
Бруто-премии:
1. Лев Инс – 48,139 млн.лв.
2. Булстрад Виена Иншурънс Груп – 41,416 млн.лв.
3. ДЗИ - Общо застраховане – 31,448 млн.лв.
4. Бул инс – 22,498 млн.лв.
5. Български имоти – 18,623 млн.лв.
6. Армеец – 12,836 млв.лв.
7. Евро инс – 12,081 млн.лв.
8. ОЗК - Застраховане – 10,263 млн.лв.
Платени обезщетения:
1. ДЗИ - Общо застраховане – 24,516 млн.лв.
2. Булстрад Виена Иншурънс Груп – 19,530 млн.лв.
3. Лев Инс – 17,693 млн.лв.
4. Български имоти – 14,182 млн.лв.
5. Евро инс – 8,104 млн.лв.
6.Армеец – 6,812 млн.лв.
7.Уника – 6,437 млн.лв.
8. Алианц България – 5,216 млн.лв.
За любителите на статистиката – компаниите са платили обезщетения, които са средно 65% от бруто-прихода по застраховката. При някои компаниите този процент стига до 76-77 на сто, а едно дружество отчита доста висока щетимост – 97%.
От няколко години въпросът за цената на „Гражданската отговорност“ се разтяга в общественото пространство почти като дъвка, но решение по него няма. Клиентите виждат в застраховката омразен данък, а компаниите – повече социален рекет, отколкото цена, отговаряща на рисковете, които те поемат. Компаниите са недоволни от цената, но не искат да изпускат клиента, потребителите са недоволни от обезщетенията, но не могат да не сключват застраховки. Така тази тиха война се води от години на принципа „ние ги лъжем, че им плащаме – те ни лъжат, че ни обезщетяват“.
Да не забравяме и втръсналия вече проблем с обхвата на застраховката. Последно обхватът се мотаеше някъде между 75-76%. С идването на новия политико-икономически сезон КФН ще актуализира тези цифри, но обновяването няма да е кой знае колко положително.
Новият сезон ще донесе и още една промяна – от 1 септември се очаква да влезе в сила и новият данък от 2 на сто върху застрахователните премии. Браншът очаква заради поскъпването на застраховките и намаляването на комисионите налогът да катализира още по-голямо свиване на пазара като цяло.
В тези условия на развитие на бизнеса компаниите ще трябва да мислят върху по-бързото и атрактивно диверсифициране на портфейлите с продукти извън автомобилното застраховане.